Hur söker man jobb på ett strukturerat sätt?

På en tuff arbetsmarknad, i kölvattnet av Corona-pandemin, kan det vara svårt att hitta ett nytt jobb. Det är många som slåss om de utannonserade jobben och på t.ex. LinkedIn, där det syns hur många som söker jobbet, kan det ibland kännas tröstlöst. Men det finns en metod som nästan alltid fungerar, om man är på jakt efter ett nytt jobb.

Trägen vinner, och uttrycket ”number’s game” gäller just nu. Dvs. ju fler jobb man söker desto större chans har man att få napp. Det är också viktigt att tänka att vägen till drömjobbet kanske är att få ett jobb just nu, skaffa sig ny erfarenhet och kunskap, och sedan ta steget till antingen nästa jobb eller direkt till drömjobbet. Alla jobb gör dig erfarenheter rikare, och kommer att vara viktiga på vägen mot drömjobbet. För att lyckas med detta är det bra att söka jobb på ett strukturerat sätt.

Så, för att tillämpa ”number’s game” och hålla en hög aktivitetsnivå, behöver man söka många jobb. Vi får ofta frågan: ”hur många jobb ska man söka?”, och det är svårt att ge ett exakt svar på det. Det beror bl.a. på var man bor – i en stor stad eller på landsbygden, ålder, erfarenheter osv. Men generellt sett gäller det att höja ribban och söka många fler jobb än du tror. Besök dagligen webbsidor som t.ex. Indeed eller Platsbanken för att upptäcka nya utannonserade tjänster.

Att söka många jobb, ställer krav på viss struktur för att lyckas. Här kommer några tips på hur man gör för att skapa den strukturen:

Skapa struktur för sökta jobb

Skapa ett kalkylblad (Excel, Google docs eller varför inte papper och penna) där du skriver namn på Arbetsgivaren, Rollen du har sökt, Datum när du skickade in ansökan, Kontaktperson och kontaktuppgifter, och Egna kommentarer. På så sätt får du en enkel och övergripande bild, och kan söka jobb på ett strukturerat sätt.

Ha en mall för ansökningshandlingar

Skapa en mall för dina ansökningshandlingar, dvs. ett CV och ett ansökningsbrev, som du sedan enkelt kan justera och skräddarsy för varje specifikt jobb du söker. Behåll grunden men se till så att varje ansökan är unik och anpassas efter kravprofilen.

Följ upp sökta jobb

Använd kalkylbladet och följ upp alla jobb som du har sökt. Det är fördelaktigt att ringa kontaktpersonen och visa intresse och nyfikenhet för jobbet och för anställningsprocessen. Ett trevligt telefonsamtal kan enligt oss bara vara till din fördel och på en tuff arbetsmarknad kanske det är just detta samtal som gör att du sticker ut bland många sökande.

Så, kom ihåg att vara ihärdig och inte ge upp. Kika gärna på våra tips på hur man jobbar effektivt hemifrån också, vilket kan vara nyttigt i jobbsökandet. Ta till dig tipsen ovan och se till att få struktur i ditt jobbsökande. När du sedan kommer på intervju kan du lyfta fram just detta som en av dina styrkor – att du är van att jobba effektivt och strukturerat.